Als het gaat om ervaringen met het gebruik van een stadsfiets, zie ik mezelf als een expert. Ik woon al ruim 50 jaar in een, voor Nederland, grote stad en fiets al mijn hele leven. Nou zal dat laatste gelden voor vrijwel elke Nederlander, maar het verschil met mij is dat ik in principe alles op de fiets doe. Ik rij geen auto, heb zelfs geen rijbewijs en ben dus aangewezen op openbaar vervoer, de fiets, maar meestal beiden. Om eerlijk te zijn ontbreekt het mij aan City bikes ervaringen, maar ik ga ervan uit dat die niet veel verschillen met willekeurige andere fietservaringen.
Om dus ergens in de stad te komen, winkels, centrum, centraal station, of sportclub, ik deed en doe dat altijd op de fiets. Hierdoor heb ik dus een uitgesproken kennis over wat voor fiets het beste functioneert in de hedendaagse, moderne, stedelijke omgeving.
Nu heb ik in die lange periode een reeks aan verschillende fietsen gehad. Dat varieerde uiteraard van de eerste kinderfiets, een blauwe sportfiets die absoluut ongeschikt was voor een opgroeiende puber, de degelijke volwassenfiets, een racefiets, een mountainbike, een vouwfiets, een transportfiets, en zelfs een step Van al die fietsen heb ik er nog twee over: een zeer degelijke gewone herenfiets en die laatst genoemde transportfiets.
Als je echter vraagt welke van al deze modellen nu zich precies laat definiëren als een stadsfiets, dan ben ik daar niet helemaal zeker over. Voor mij zijn ze allemaal stadsfietsen, met uitzondering van de racefiets.
Dus wat verstaat men nu eigenlijk onder de term ‘stadsfiets’?
Hoewel elke fiets die in een stad gebruikt wordt gezien kan worden als een stadsfiets, kan het geen kwaad te kijken of er misschien een algemene definitie is te vinden. Daarvoor gaan we naar de site die op het internet de meeste informatie te bieden heeft: Wikipedia, de online encyclopedie. Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat er apart aandacht gegeven zou zijn aan de stadsfiets, maar ik zat er naast.
Een stadsfiets of citybike is een comfortabele fiets die vooral geschikt is voor dagelijks gebruik, zoals naar school, het werk en naar winkels.
De banden van een stadsfiets zijn minder geprofileerd en over het algemeen smaller dan die van mountainbikes maar breder dan die van racefietsen. Ze zijn daarom ook niet geschikt om mee deel te nemen aan een wedstrijd of, bij de traditionele banden, om door bossen en velden te rijden.
Het nadeel is wel dat de stadsfiets relatief zwaar is, vaak meer dan 18 kg. Dit komt door het stalen frame. Daarentegen zijn de afstanden klein, vaak minder dan 5 km, en komt daarbij dat er in Nederland weinig hoogteverschil is, zodat het extra gewicht van de stadsfiets eigenlijk geen rol speelt.
Het ontwerp van de stadsfiets is simpel: geen versnelling en een terugtraprem. Hierdoor wordt de kans verkleind dat een onderdeel kapot en is de stadsfiets bijna altijd direct te gebruiken. De gesloten kettingkast zorgt ervoor dat de ketting schoon blijft, dus bijna geen onderhoud nodig heeft. Er zijn ook luxere uitvoeringen van de stadsfiets met handremmen en een naafversnelling.
Indien men deze uitleg aanhoudt, zou dat de spectaculaire opkomst van de zogenaamde transportfiets verklaren. Dat zijn immers robuuste, eenvoudige fietsen met weinig poespas, maar uitstekend geschikt voor kort fietsverkeer in een stad. Dat lijkt, gezien het aanbod ook de ervaring van City-bikes te zijn.
De vereisten voor een goede stadsfiets
Uitgaande van enerzijds de bovenstaande uitleg en anderzijds de persoonlijke stadsfiets ervaringen willen we eens gaan kijken aan wat voor eisen en voorwaarden een goede stadsfiets eigenlijk moet voldoen.
• Laten we maar eens bij de meest belangrijke factor beginnen: diefstalafstotend!
Het is een vervelend gegeven, maar waar fietsen zijn, worden ze ook gestolen en in een stad zijn nou eenmaal meer fietsen te vinden dan op het platteland. Neem maar eens een kijkje in de stad zelf of bijvoorbeeld het station en je ziet het enorme potentieel aan te jatten fietsen. Helaas ben ik daar zelf regelmatig het slachtoffer van geweest.
Om diefstal tegen te gaan zijn er twee factoren van belang: onaantrekkelijkheid van de fiets zelf en minstens twee zeer degelijke sloten. De eerste sluit aan op datgene wat Wikipedia ons meldt: een eenvoudige, degelijke en zelfs zware fiets. Voor het tweede element is er in eerste instantie een uitstekend fietsslot nodig, aangevuld met dikke ketting- of kabelsloten. Extra werk, extra kosten, maar wel noodzakelijk helaas. City-bikes ervaringen gaan daarin mee en er zijn dan ook enkele zeer degelijke sloten als accessoires te koop op de site.
• Alle normale eisen die aan een fiets gesteld worden
o Trappers, frame, stuur en wielen van degelijke kwaliteit
o Licht dat werkt en op de fiets gemonteerd zit ( draagbare wil je nog wel eens vergeten) Wit of geel licht voor en rood licht achter.
o Goede remmen: voor een stadsfiets zijn terugtrapremmen aan te bevelen. Die slijten minder en er zijn geen uitstekende delen die kapot kunnen gaan
o Reflectoren
o Een bel die op 25 meter afstand hoorbaar moet zijn
o Pedalen met stroef oppervlak
o Goed vastzittende handvatten
• Aanvullende vereisten voor een goede stadsfiets
o Bagagedrager achter, maar ook een voordrager is uitermate handig
o Spatborden: je wilt je rug en je benen wel droog houden als het regent
o Versnellingen: in principe is een eenvoudige 3-naafsversnelling al genoeg voor stadsverkeer. Een derailleur is veel te kwetsbaar.
o Een bak op de voordrager: heel handig voor je sport- of boodschappentas
Mijn fietsen
Ik heb dus twee fietsen: een uitermate degelijke herenfiets en een relatief goedkope transportfiets. Voor korte afstanden, bijvoorbeeld voor het boodschappen doen, neem ik altijd de transportfiets ( zie voordeel bak op de voordrager). Het is geen soepel rijdende fiets, maar voldoet qua stevigheid en onaantrekkelijkheid aan alle gestelde vereisten. Voor wat langere afstanden, en die kunnen in een stad best nog groot zijn, gebruik ik mijn degelijke herenstadsfiets. Vooral de trommelremmen en de versnellingen komen in deze goed van pas. Verkeer vereist immers vaak snelle remreacties en voortdurend optrekken na stoplichten.
De stadsfiets bij City-bikes.nl
In de onderverdeling van assortiment heeft City-bikes geen categorie voor de stadsfiets, maar gezien de hierboven genoemde vereisten zijn er voldoende fietsen te vinden die als stadsfiets door kunnen gaan. Transportfietsen hebben wel een aparte plek en voor een handige fiets voor korte afstanden kun je in je zoektocht naar een nieuwe City-bikes ervaring het beste daar beginnen.